Wissels op de kop

Fleischmann electrische wissels op de kop

Deel deze pagina:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
De electrische fleischmann profi wissels werken betrouwbaar, maar zien er niet mooi uit. De spoel steekt er lelijk bovenuit, dus we gaan die op de kop eronder plaatsen.

Het omdraaien van de wissels is niet een moeilijke klus en verbeterd het aangezicht van je modelbaan enorm. Wel zijn er een aantal zaken waarop je moet letten die we hier willen laten zien. 

Leg je wissel op de plaats waar die moet komen, met de aandrijving op de "normale" manier: 

Teken rondom alles af met een pen:

Teken rondom de wisselaandrijving een ruimte af van minimaa(!) 2 centimeter extra en in de lengte 1 extra centimeter:

Boor wat gaten in de hoeken:

En zaag dat eruit met een dunne decoupeerzaag met een fijne vertanding:

Het eerste gat zit er nu in. Haal de eventele splinters direct weg:

Verwijder nu ook de ruimte onder de fleischmann profi wisselaandrijving met een extra ruimte van een milimeter of 3. Meer mag, maar is daar niet handig. Voor je het weet zweeft je wissel straks...

Haal de wisselandrijving nu van het wissel af, en draai de wisselhandel om (op de kop). Voorzichtig eruit trekken en voorzichtig erweer indrukken op dezelfde plek:

Let op! De meeste fleischmann wissel aandrijvingen kun je zo omdraaien omdat ze universeel zijn. Oftewel: ze zijn links of rechtsom te gebruiken. Sommige zijn echter alleen voor links of rechts en aangezien je het nu omdraait ben je dus de andere variant nodig. Onderstaand de verschillen:

Leg de wissel op de plek:

Om alles weer af te dekken gebruiken we zelf overhead sheets. Dun en makkelijk te knippen. Afdekken met papier werkt niet aangezien je er later met verf op gaat kliederen en alles erdoorheen trekt. Daardoor plakt dan alles weer aan elkaar en kun je de andrijving wel weggooien. Leg een stuk plastic over het gat heen en teken het RUIM af:

Knip dat uit en plak het rondom vast met schilderstape:

Omdat je het gat groot genoeg hebt gehouden kun je later (stel..... de wisselmotor is toch stuk gegaan) er goed bij zonder de bovenkant te beschadigen omdat je de wissels compleet los moest maken om erweer bij te komen........

En klaar ben je. Alles even afwerken met ballast en gras en je ziet je de hele aandrijving niet meer van je wissels. Voor de foto hebben we niet alles dichtgeschilderd, maar volgens mij is het idee zo wel duidelijk: 

En dat is alles. Veel plezier met de ombouw en het omdraaien van je wissels en maak de gaten liever wat te groot als te klein. Als je er ooit weer bij moet ben je blij met iedere extra milimeter.

Volg ons!